MENU

Zorgcoördinatoren en zorgbureau

Samen met mentoren, vakdocenten en de leerlingen natuurlijk, werken de afdelingsleiders aan een veilig pedagogisch klimaat en sturen zij bij waar nodig.

Wanneer de basisondersteuning niet afdoende is, wordt een leerling aangemeld bij het interne zorgoverleg (IZAT). Aan dit interne overleg, dat wekelijks plaatsvindt, nemen de zorgcoördinatoren, orthopedagoog en afdelingsleiders deel. Bij dit overleg wordt besproken waar de leerling of het docententeam tegenaan loopt en wordt een passende interventie besproken en ingezet. Deze leerlingen blijven vervolgens in het vizier van de desbetreffende zorgcoördinator, tot extra ondersteuning of monitoring niet meer nodig is.

Het zorgbureau bestaat naast de zorgcoördinatoren en orthopedagoog uit de volgende medewerkers: leerlingbegeleiders, counselors, remedial teachers, medewerkers Passend Onderwijs verbonden aan het Helen Parkhurst en de verbredingscoaches (meer-en hoogbegaafdheid). Gezamenlijk werken zij eraan om leerlingen met een extra ondersteuningsvraag goed te laten functioneren binnen het reguliere onderwijs. Dit alles uiteraard in samenwerking met ouders en de leerling zelf.

Wanneer er een extra ondersteuningsbehoefte bestaat, wordt er een OPP (Ontwikkelings Perspectief Plan) opgesteld, waarin de belemmerende en stimulerende factoren van de leerling zijn beschreven, binnen alle domeinen waarin een leerling fungeert (thuis, school, vrije tijd). Van daaruit wordt bekeken waar de ondersteuning aan moet voldoen en wordt er een handelingsplan opgesteld.

Zorgadvies-team

Wanneer de hulpvraag van een leerling te complex wordt en/of er zijn meerdere instanties bij betrokken, wordt de leerling besproken in het Zorg Advies Team (ZAT). De adviezen die worden gegeven kunnen verschillen van aard. Het belang van de leerling is leidend bij het geven van de adviezen. Door als school samen te werken met verschillende externe instanties, is het mogelijk om voor één kind één plan te maken. In het ZAT van Helen Parkhurst werken de volgende instanties met ons samen: de jeugdwerker Wijkteam, de leerplichtambtenaar, Fornhese (GGZ), schoolmaatschappelijk werk (SMW), schooljeugdarts (GGD) en kinder- en jeugdtherapeut (Caleidoscoop). In ons contact met externen is goede communicatie tussen alle betrokkenen, inclusief ouders, een voorwaarde voor het adequaat en snel ingaan op de zorgvraag. Om een leerling te kunnen bespreken in het ZAT is er toestemming van de ouders en de leerling nodig. Het ZAT vindt elke vijf weken plaats en wordt aangestuurd door de zorgcoördinatoren. Onze orthopedagoog neemt eveneens deel aan het ZAT om de doorgaande lijn vanuit het IZAT te verstevigen.

zorg begeleiding flyer.pdf