MENU

Gaan jullie loten? Zo ja, wat betekent dat?

Helen Parkhurst heeft komend schooljaar plaats voor maximaal 380 leerlingen, verdeeld over de niveaus mavo, havo en vwo. Als dat aantal hoger wordt, gaan we loten. De plaatsen worden allereerst toegekend aan:

1. leerlingen die afkomstig zijn van een daltonbasisschool

2. topsportleerlingen (LOOT) op havo- of vwo-niveau

3. leerlingen met een broer of zus op Helen Parkhurst

Na het toepassen van deze voorrangsregels kan het aantal aanmeldingen groter zijn dan het aantal beschikbare plaatsen. In dat geval worden de resterende plaatsen onder toezicht van een notaris verloot onder alle overige aangemelde kinderen.

Aanmelden kan tot uiterlijk 1 maart. De datum van aanmelden heeft geen invloed op de plaatsing.

Bij aanmelding geven ouders/verzorgers een tweede schoolkeuze aan. Mocht er op Helen Parkhurst geen plek zijn en staat als tweede keuze een school aangevinkt die ook behoort bij het bestuur van de Almeerse Scholen Groep (ASG) of het Baken, dan is een plek op die school gegarandeerd. Aeres (Groenhorst) kan die garantie niet geven, maar zal haar uiterste best doen om een leerling bij de tweede schoolkeuze te plaatsen.

Ook het Oostvaarders College biedt deze garantie voor àlle klassen op het OVC, dus ook voor de plusklassen en talentklassen (of andere vormen).

Bij de eerdere voorlichting op de informatieavond van het OVC werd dit niet duidelijk vermeld. Ouders/verzorgers die hierover meer willen weten, kunnen contact opnemen met het OVC.

De school maakt uiterlijk op 19 maart 2018 per brief aan ouders/verzorgers bekend of hun kind is toegelaten tot Helen Parkhurst, dan wel in aanmerking komt voor deelname aan loting. In dat laatste geval staat daar dan ook de dag en het tijdstip van de loting in en de dag en wijze waarop de uitslag van de loting bekend wordt gemaakt.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een daltonschool?

Kenmerken van een daltonschool zijn: zelfstandig(er) worden, planmatig werken, keuzes leren maken, eigen verantwoordelijkheid nemen en leren samenwerken.

Wat is het verschil tussen traditioneel onderwijs en daltononderwijs?

Op een traditionele school bepaalt de docent vaak hoe, wat en wanneer geleerd wordt. Er is veel klassikale instructie en huiswerk wordt meestal per les opgegeven. Op een daltonschool krijgt de leerling meer eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces. De leerling werkt langere tijd individueel of in een groepje aan leerdoelen. Er wordt altijd besproken wat de volgende keer nog beter kan.

Wat is het verschil tussen dalton- en montessori- onderwijs?

In het algemeen zijn de overeenkomsten tussen dalton- en montessorionderwijs groter dan de verschillen. Op een montessorischool zitten leerlingen van uiteenlopend leerjaar en schoolniveau vaker bij elkaar dan op een daltonschool. Op een montessorischool worden de opdrachten ook vaker individueel gemaakt, waarbij de docent observeert en begeleidt. Op een daltonschool zitten leerlingen van hetzelfde leerjaar en schoolniveau vrijwel altijd bij elkaar (met uitzondering van de zogeheten daltonuren). Naast het observeren en begeleiden van leerlingen, geven docenten op een daltonschool ook regelmatig klassikale uitleg. Leerlingen op een daltonschool werken ook vaker samen, bijvoorbeeld in groepen, aan dezelfde opdracht.

Is mijn kind wel een daltonkind?

Het is mooi meegenomen als kinderen al een bepaalde mate van zelfstandigheid hebben, maar het is zeker geen voorwaarde om toegelaten te worden. Leerlingen leren gaandeweg en met begeleiding van docenten hoe zij het schoolwerk zelf kunnen inplannen. We verdelen de lesstof eerst over periodes van 6 weken en later pas periodes van 12 weken. In de mentorles wordt toegezien op een verantwoorde keuze van de daltonuren en het bijhouden van de eigen planning van de leerling.

Hoe weten de mentoren bij binnenkomst echt wat mijn kind wel en/of niet goed kan?

Er is een basisschooladvies, een leerlingvolgsysteem en er vindt een ‘warme overdracht’ plaats tussen de leerkrachten van de basisscholen en ambassadeurs van Helen Parkhurst. Daarin wordt elke leerling van groep 8 besproken.

Kan ik mijn kind met een lager advies toch inschrijven?

Helen Parkhurst biedt onderwijs op mavo-, havo- en vwo-niveau. Een leerling met een vmbo-advies richting basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte of gemengde leerweg zal dus niet op Helen Parkhurst worden geplaatst. Bij twijfel over het schooladvies van de basisschool, kunnen ouders/verzorgers een gesprek voeren met de leerkracht groep 8. Leerlingen met een LWA (leerwegarrangement) zijn alleen plaatsbaar als ze in de reguliere groep kunnen worden opgenomen. Helen Parkhurst heeft geen aparte lwa-klassen (voorheen lwoo-klassen).

Is het technasium of de bèta mavo iets voor mijn kind?

Helen Parkhurst is sinds 2010 officieel een technasium. Het technasium is bestemd voor havo- en vwo-leerlingen met interesse voor natuur, gezondheid en techniek. Zij krijgen het extra vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O). Daarin voeren ze voor een externe opdrachtgever projecten uit. Sinds 2014 hebben we ook de bèta-mavo voor mavo-leerlingen. Leerlingen werken net als op het technasium aan bètaprojecten waarbij theorie en praktijk samengaan.

Voor beide richtingen is er geen toelatingstest, maar belangstelling voor bouwen, knutselen, ict, lego, hout-en metaalbewerking, elektrotechniek, ruimtevaart, natuur en milieu of de medische wereld zijn aanwijzingen dat een kind zich thuisvoelt in een technasium- of bèta mavo-klas.

Hoe word ik als ouder op de hoogte gehouden?

De meeste docenten zijn bij ons ook mentor. De mentor is de directe contactpersoon voor ouders. Aan het begin van het schooljaar geven de mentoren aan wat ouders van hen mogen verwachten, en omgekeerd. Verder informeren wij ouders regelmatig over de vorderingen en bevindingen van hun kinderen. Dat doen wij door middel van rapporten, reflectieverslagen, een webportaal, gesprekken en bijeenkomsten. Een aantal keer per jaar gaat er een digitale nieuwsbrief per mail naar ouders/verzorgers om hen op de hoogte te houden. Wij verwachten dat ouders/verzorgers zelf ook regelmatig het ouderportaal, de website en de mail raadplegen.

Wat wordt er van mij als ouder verwacht in de begeleiding van mijn kind?

Van ouders verwachten wij dat zij thuis in gesprek gaan met hun kind over de ervaringen op school, de voortgang van het huiswerk en de schoolresultaten. Wij gaan daarbij uit van het LOS-model (Leerling- Ouder- School). Drie keer per jaar is er na het bekendmaken van de cijfers gelegenheid te praten met de mentor(en). Er worden dan afspraken gemaakt waarbij ouders/verzorgers samen met hun kind naar school komen. Uiteraard kan er tussendoor ook aanleiding zijn voor een gesprek.

Komt mijn kind bij vriendjes en vriendinnetjes in de klas?

Wij plaatsen leerlingen in klassen op basis van niveau, voorrangsregels bij de loting en verdeling jongens/meisjes. Ouders/verzorgers kunnen op het aanmeldingsformulier wel de naam van één vriend of vriendinnetje zetten, mits de basisschool hiermee akkoord gaat. We kunnen niet garanderen dat de wens gehonoreerd wordt.

Moet ik een laptop aanschaffen voor mijn kind en waar moet die aan voldoen?

We gaan er vanuit dat leerlingen thuis kunnen werken op een computer, maar ook op school werken we veel met digitale lesmethodes en internet. Er zijn enkele vaste computers beschikbaar op school. Maar tijdens de lessen is het noodzakelijk dat leerlingen ook een eigen notebook of tablet bij zich hebben. Dat hoeft geen nieuw apparaat te zijn, het is alleen handig als het een Windows besturingssysteem heeft. Een notebook (met toetsenbordje) geeft meer mogelijkheden voor tekstverwerking dan een tablet. Dure en grote laptops raden we af.

Wat gaat het allemaal kosten?

De school betaalt de boeken en die zijn dus voor ouders/verzorgers gratis. De boeken moeten wel zelf besteld worden via boekenleverancier Iddink. Er zijn onderwijsspecifieke bijdragen, bijvoorbeeld voor topsportbegeleiding, technasium en bèta mavo. Deze zijn verplicht. Ook zijn er al dan niet vrijwillige ouderbijdragen, waarvan een overzicht staat in de schoolgids en op de schoolsite onder de kop Organisatie. Leerlingen hebben verder schoolspullen nodig zoals een stevige fiets, rekenmachine, sportkleding, schriften en pennen. In de bovenbouw gaan leerlingen op buitenlandse reis.

Hoe bewaakt de school de structuur voor leerlingen?

Via intensieve begeleiding bieden we onze leerlingen structuur waarbij ze tegelijk leren omgaan met vrijheid. Een paar voorbeelden: leerlingen hebben les in een vast gedeelte van het gebouw en hebben een vast team van docenten, leerlingen werken met leerlijnen, dagelijks vindt er absentiecontrole plaats, de onderbouwleerlingen hebben in principe geen tussenuur, bij lesuitval worden leerlingen vaak opgevangen in een lokaal waar ze dan zelfstandig gaan werken, tijdens pauzes zijn er afspraken en is er toezicht door conciërges en stewards, we spreken elkaar aan op gedrag.

Kan mijn kind versneld door de lesstof?

Daltononderwijs is maatwerk, maar we zijn nog wel gehouden aan de wettelijke verblijfsduur van

leerlingen op de school. In bijzondere gevallen, zoals meer- of hoogbegaafdheid kan de leerling een versneld traject doorlopen in overleg met onze verbredingscoaches.

Wat houdt de topsportbegeleiding in?

Als officiële Topsport Talentschool bieden wij jaarlijks zo’n 80 topsportleerlingen extra faciliteiten en begeleiding. Aangepaste lesroosters, vrijstellingen, verplaatsing van toetsen of inlevermomenten en het doen van gespreid examen behoren tot de mogelijkheden. Er zijn speciale topsportbegeleiders die dit met de betreffende leerling en zijn/haar ouders bespreken.

Waarom heeft Helen Parkhurst geen gymnasium?

Er zijn in Almere afspraken gemaakt over de verschillende schooltypen. OVC heeft een gymnasiumafdeling. Trinitas is een gymnasium. Beide scholen bieden de klassieke talen (Grieks en Latijn) aan. Helen Parkhurst niet: wij richten ons meer op de bètavakken (natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde) en hebben het examenvak Onderzoek & Ontwerpen.